LA REINA DELS COLORS

Us vull presentar un llibre que he utilitzat per treballar amb infants de 6 a 8 anys i que m’ha donat molt bon resultat per introduir als alumnes a la improvisació instrumental. No es tracta d’un llibre musical però aviat comprendreu com es pot musicalitzar.

La història tracta de que Mawilda surt del seu castell i comença a cridar als seus súbdits: els colors. Així arriba el blau amb la seva calma a saludar a la seva reina seguit del vermell amb la seva força i el groc amb la seva calidesa. La reina dels colors rep i juga amb cada un dels colors i comença a pintar el seu món. Però el seu temperament es descontrola i tot es torna gris regnant la desesperació. Finalment la Mawilda aconseguirà tornar l’ordre al seu regne.

Aquesta història tracta sobre la importància del control de les emocions i com pintar el món de colors. A continuació veureu com el podem pintar de sons.

ACTIVITAT D’EXPERIMENTACIÓ I IMPROVISACIÓ INSTRUMENTAL

Materials: Caixa xinesa, tambor, jembé, pal de pluja, güiro, kalimba i d’altres que tingueu a l’abast a l’escola.

Objectius:

  • Experimentar amb els instruments de percussió indeterminada.
  • Desenvolupar una escolta activa.
  • Utilitzar les dinàmiques d’intensitat com a mitjà d’expressió.
  • Reflexionar sobre les sensacions que ens transmeten els timbres dels diferents instruments.
  • Associar el timbre de l’instrument a un color.

Procediment:
Es presenten els diferents instruments als alumnes i es reparteixen per terra de manera que el mestre toca un instrument i els alumnes dansen en moviment per l’espai. Quan pari de tocar, cadascú n’agafarà un i adaptarà la intensitat del seu instrument a l’ambient sonor anunciat per l’educador, per exemple: nit, festa, pati, dalt d’una muntanya… Això els permetrà experimentar amb els diferents instruments.

Realitzarem una primera lectura del conte i cada vegada que aparegui un color, conversarem amb els alumnes per treure conclusions entre tots de les sensacions que ens dona cada un d’ells, tot seguit entre tots seleccionarem un parell d’instruments per representar cada color. Al final del relat reflexionarem sobre què passa quan tot es gris. Qui tocarà quan tot sigui gris? Com tocarem?

Segon relat del conte. Prèviament repartirem els alumnes en tres grups: el grup roig, el grup blau i el grup groc. Repartirem els instruments que hem acordat anteriorment per a cada color i cada grup intervindrà en la part del relat on aparegui. D’aquesta manera tindrà lloc una improvisació instrumental on els alumnes que intervinguin en cada moment amb els seus instruments hauran de complementar-se, adequant la intensitat al relat del conte i tenir una actitud d’escolta activa.

 

Nuria Mauricio

Deixa un comentari